În fața sediului operatorului portuar DP World Constanța au continuat, astăzi, pentru a treia zi, protestele declanșate în urma concedierii a trei macaragii. Conducerea DP World invocă pierderile cauzate de criza economică, dar sindicaliștii din unitate, sprijiniți de Cartel Alfa, susțin că este un pretext pentru a scăpa de un lider de sindicat care s-a opus, de-a lungul anilor, mai multor decizii ale conducerii, considerate abuzive. Actualitatea 24 a descris contextul, detaliat, aici.
Situația financiară solidă a operatorului portuar, cu profituri de aproape 20 de milioane de euro în ultimii doi ani, dar și refuzul conducerii DP World de a ne comunica de ce nu s-a solicitat ajutor de la stat, așa cum au procedat mii de agenți economici afectați de pandemie, pentru a nu recurge la concedieri, ridică mari semne de întrebare în privința veridicității argumentelor managementului DP World.
În plus, Pavel Nicolae, liderul Sindicatului Uniport Constanța South, cel care a primit decizia de încetare a raporturilor de muncă, alături de alți doi colegi, ne-a furnizat mai multe imagini surprinse zilele acestea la sediul DP World, în care apare un autovehicul BMW X5, ultimul model și despre care susține că este mașina de serviciu a directorului Cosmin Cârstea. Prețul de catalog este de aproximativ 80.000 de euro.
Nu pretindem că șeful unei firme de succes din port ar trebui să vină la serviciu pe jos, ori să se dea de-a rostogolul, pe valea portului, până la birou, ca să facă economie cu transportul. În definitiv, sunt bani privați.
Însă Pavel Nicolae susține că BMW-ul a fost cumpărat, pe firmă, undeva în perioada martie-aprilie 2020. Adică în vârful crizei provocate de pandemie și invocate de directorul Cosmin Cârstea pentru a-l da afară pe el și pe alți doi colegi. Odată cu mașina din imagine, DP World ar mai fi achiziționat un Audi A4, o Skoda Octavia și o Skoda Rapid.
Responsabilii de comunicare ai DP World (domnul director nu discută direct cu presa, cum, de altfel, ni s-a spus că nu a vrut să discute nici cu oamenii concediați) ne-au declarat că nu doresc să facă nici un comentariu. Nici să infirme, nici să confirme, nici să nuanțeze, dacă este cazul.
Repetăm – banii sunt ai DP World. Însă destinele celor trei oameni care s-au trezit fără serviciu, în aceste vremuri grele, nu ar trebui să fie chiar la cheremul conducerii DP World – așa cum, în lipsa unor explicații absolut necesare, pare că se întâmplă.
Patru ani până la pensie și m-ați lăsat fără serviciu! – scria pe pancarta pe care care o ținea la piept Nicolae Petrică, unul dintre cei trei macaragii concediați.
Patru ani în care – criză sau nu – directorul DP World Constanța ar putea să-și mai schimbe de două ori mașina de serviciu, ne-a explicat liderul de sindicat Pavel Nicolae. Conform acestuia, înainte de ultimul model de X5, șeful DP World Constanța avea ca mașină de serviciu un Audi A6, vechi de numai 2-3 ani.
Subliniem a treia oară: pe banii săi, DP World poate să facă orice, în limitele legii. Domnul director ar putea să se prezinte la job purtat pe umeri de băieții unei firme de livrat butelii la domiciliu, obișnuiți cu poverile. Atârnat de un stol de pescăruși fidelizați cu resturile prânzului de la catering. Prin acvatoriul portuar, călare pe un banc de hanuși. Mai ziceți si dumneavoastră.
Oricum, în orice fel, cât timp situația nu calcă în picioare drepturile salariaților și nu contrazice, strident, argumentația șefilor DP World Constanța: trei oameni au fost dați afară pentru că firma are dificultăți financiare. Dar, concomitent, se pare, pe banii firmei, șefii și-au cumpărat mașini de lux ale căror dotări opționale valorează mai mult decât ar fi câștigat cei concediați într-o viață de om.
*****
O scurtă poveste, în încheiere. Într-una dintre verile trecute, un prieten s-a revăzut cu o cunoștință pe care o întâlnește rar. Persoana în cauză lucrează de mulți ani în străinătate, pentru una dintre cele mai mari firme de distribuție de bunuri de larg consum din lume. Care i-a explicat de ce, în România, de foarte multe ori, borcanul cu castraveți murați costă mult mai mult decât în același lanț de magazine din Germania, de unde a fost importat, spre supărarea poporului.
Pentru că, i s-a explicat, prețul este stabilit pe plan local, de managerul magazinului din România. Român de-al nostru, care vânează și el anumite bonusuri și prime. Nu îl obligă nimeni să își jupoaie semenii la stabilirea prețului. Evident, ține și el cont de transport și de celelalte costuri suplimentare și, în cele din urmă, de legea cererii și ofertei. Dar ”asupritorul”, ”profitorul” și cum mai este el pictat, în imaginarul culturii de internet, dacă există, nu este nicidecum multinaționala producătoare de castraveți.










