Dacă Mamaia este renumită pentru viața de noapte, pentru distracție, cluburi și alte atracții pentru tineri, sudul litoralului este alegerea preferată în special de familiile cu copii. Așa că sistemul all inclusive prinde foarte bine pentru cei care vor să țină programul, dar și bugetul sub control.
Cifrele prezentate într-un comunicat de presă de Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) arată că turismul se face tot mai mult simțit ca pondere în PIB, iar o zonă cum este cea de litoral se poate baza pe turism ca activitate economică principală.
„În 2023, industria turismului din România a reprezentat 4,19% din PIB-ul țării, față de 2,98% cât a avut pondere în 2019, considerat an de referință pentru turism. În același timp, România a depășit anul 2019 cu 0,28% în ceea ce privește sosirile în unități clasificate de cazare, conform Institutului Național de Statistică (INS).
Rezervările pentru litoral au crescut cu un sfert
Riviera Românească păstrează trendul ascendent, rezervările pentru primele două luni, față de perioada similară a anului trecut, fiind în medie cu 25% mai mari. Programele „Înscrieri Timpurii” s-au bucurat de un interes major, rezervările pornind încă din toamna anului trecut cu reduceri de până la 60% din tariful pachetelor de bază. La acest lucru au contribuit și voucherele de vacanță a căror valoare în 2023 a fost de aproape două miliarde de lei, 95% dintre acestea fiind deja decontate.
Turiștii sunt mult mai atenți la bugetul de vacanță
Tarifele pe riviera românească au crescut în medie cu 10-15%, dar unele hoteluri le-au păstrat pe cele din 2023. Astfel, prețul mediu al unui sejur pe litoral este de 2.250 de lei, față de 1.750 de lei, cât a fost anul trecut, cu o durată medie a sejurului de 4,5 nopți.
Turiștii sunt mai atenți la bugetul alocat pentru vacanță și la raportul calitate/preț, preferând unități clasificate superior, cu facilități suplimentare. Hotelurile cu servicii all inclusive sunt preferate pentru 2024, în acest moment existând pe litoral 51 de hoteluri de acest tip, cu 23.746 de locuri de cazare, în creștere cu 28% față de anul trecut.
Pe Riviera Românească sunt disponibile în acest an 4.000 de unități de cazare clasificate, conform Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, cu 155.927 de locuri de cazare, în creștere cu 15% față de 2023. Acestea reprezintă 25% din numărul total de locuri din România.
Hoteluri noi pe litoralul românesc
A crescut față de 2023 numărul de hoteluri pe litoral, în acest an fiind 387 față de 292 în 2023, cu următoarele clasificări: opt hoteluri de 5*, 81 de 4*, 210 de 3*, 73 de 2* și 15 de 1*.
Numărul turiștilor sosiți în vacanță pe litoral a crescut în 2023 la 1.573,9 mii de persoane, cu 8,2% mai mult față de 2022, conform Direcției Județene de Statistică Constanța. În același timp, înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică au fost de 5.203,1 mii în 2023, cu 9,4% mai multe decât cele din 2022.
În același timp, numărul turiștilor sosiți în primele două luni ale anului 2024 a fost de 44,2 mii de persoane, față de 41,2 mii de persoane în perioada ianuarie – februarie 2023, înregistrându-se o creștere de 7,3%. Turiștii străini, în număr de 4.163 persoane, sosiți în primele două luni ale anului 2024, sunt cu 0,7% mai mulți decât cei sosiți în perioada ianuarie-februarie 2023 (4.134 persoane) şi deţin o pondere de 9,4% în totalul turiştilor. Cei mai numeroși străini care au vizitat Constanța în primele două luni din 2024 sunt cei din Statele Unite ale Americii (698 persoane), urmați de cei din Turcia (450 persoane).
Stațiunile preferate de turiștii români sunt, în ordine: Mamaia și Mamaia Nord, Eforie Nord, Venus, Neptun-Olimp, Jupiter, Saturn, Cap Aurora, Costinești, Vama Veche, Eforie Sud, Techirghiol, Mangalia.
Împreună pentru reușita sezonului estival 2024
În 2024 se mizează pe o implicare a OMD-urilor locale și a OMD Județul Constanța, parteneriat public privat și rețetă de succes pentru dezvoltarea și punerea în valoare a stațiunilor de la Marea Neagră.
”Pentru noi, cel mai important este că am lucrat împreună, ANAT și Patronatele hoteliere și OMD-urile de pe Litoral, la acest Proiect. Este primul proiect împreună, și următoarele vor fi mai bune și mai eficiente. Vrem să arătăm că Litoralul, deși „atacat” de mulți, este mult mai bun decât percep sau susțin anumite voci! Avem multe de rezolvat: plaje, parcări, agrement, dar împreună vom reuși!” declară Alin Burcea, președinte ANAT.
”Suntem onorați să avem oaspeți la cel mai mare Infotrip al verii de pe litoralul românesc atât de mulți agenți de turism și jurnaliști. Obiectivul principal al evenimentului este promovarea stațiunilor de la malul Mării Negre și evidențierea ofertelor diverse, subliniind disponibilitatea noastră de a oferi experiențe de neuitat turiștilor. Riviera Românească se pregătește să-și arate farmecul. Ne propunem să insuflăm încredere vizitatorilor și să-i încurajăm să aleagă litoralul românesc. Ne dorim ca acest eveniment să devină o tradiție în fiecare an, astfel că ne angajăm în misiunea de a prezenta ce este mai bun pe litoralul românesc și de a le oferi amintiri de durată tuturor celor care ne vizitează”, declară Enache Bucovală, președintele OMD Județul Constanța.
Foto: Ovidiu Oprea